Întrebări Frecvente eTransport

Q1: Ce bunuri se declară în sistemul e-Transport? În sistemul e-Transport se declară bunurile transportate cu mașini cu o capacitate de peste 2,5 t* și care îndeplinesc condițiile de mai jos:

a) Bunurile cu risc fiscal ridicat, cu o greutate mai mare de 500 kg sau o valoare mai mare de 10.000 lei (fără TVA);

b) Bunurile (altele decât BRFR) transportate rutier pe teritoriul național, indiferent de modalitatea de transport folosită până la sosirea în țară (aerian, maritim, feroviar), care îndeplinesc următoarele condiții:

  • au o greutate mai mare de 500 kg sau

  • au o greutate cuprinsă între 31,5-500 kg și o valoare mai mare de 10.000 lei (fără TVA).

*Flota DHL include numai vehicule peste 2,5 t.

Q2: Cine trebuie să declare bunurile în sistemul e-Transport?

a) Pentru bunurile cu risc fiscal ridicat: Dacă aveți o partidă de bunuri care include BRFR și care îndeplinește condițiile de mai sus, cu loc de încărcare și/sau descărcare pe teritoriul României, aveți obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de BRFR și implicit a obținerii codului UIT.

Trebuie să obțineți cod UIT și să îl comunicați către DHL dacă:

  • importați BRFR și sunteți destinatarul din România înscris în declarația vamală de import;

  • exportați BRFR și sunteți expeditorul din România înscris în declarația vamală de export;

  • achiziționați intracomunitar BRFR și sunteți beneficiarul din România. În această categorie se includ și bunurile primite ca parte a unor structuri de procesare sau stocuri la dispoziția clientului;

  • efectuați tranzacții interne sau livrări intracomunitare de BRFR și sunteți furnizorul din România. În această categorie se includ și bunurile trimise ca parte a unor structuri de procesare sau stocuri la dispoziția clientului.

b) Pentru bunurile transportate rutier (altele decât BRFR):

  • destinatarul înscris în declarația vamală de import, în cazul importurilor;

  • beneficiarul din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;

  • expeditorul înscris în declarația vamală de export, în cazul exporturilor;

  • furnizorul din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;

  • depozitarul, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit;

  • prestatorul de servicii din România, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer;

  • beneficiarul din România, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer;

  • clientul din România, în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului;

  • furnizorul din România, în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului.

Q3: Cum se declară bunurile în SPV?

a) Entitatea fiscală din RO (expeditor, destinatar final) va accesa SPV, după obținerea accesului special din partea ANAF (certificat digital + eliberare token pentru conectarea securizată în acest meniu ANAF). SPV este unic și confidențial pentru fiecare entitate fiscală.

b) După obținerea accesului, se pot urma pașii din Ghidul e-Transport publicat de ANAF.

c) Obținerea codului UIT presupune completarea unui formular în care se vor declara elemente precum: tip operațiune, transportator, cod tarifar bunuri, cantitate, valoare etc. (urmați descrierea din Ghid).

Q4: Este obligatoriu ca codul UIT să fie înscris pe documentul de transport? Conform ultimelor modificări legislative publicate în MO 597/27.06.2024, la Art. 9, punctul 2, se precizează:

„(2) Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente, documentele care însoțesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport, împreună cu codul UIT. Codul UIT poate fi prezentat sub orice formă inteligibilă.”

Q5: Ce valoare se va declara in SPV in cazul in care factura este in valuta? La declararea valorii se va tine cont de:

A) valoarea bunurilor transportate nu include TVA; b) în cazul tranzacțiilor comerciale decontate în valută, conversia în lei se va face la cursul de schimb al Băncii Naționale a României valabil la data declarării transportului în Sistemul RO e-Transport; c) în funcție de tipul tranzacției declarate în Sistemul RO e-Transport, valoarea bunurilor transportate va face referire la valoarea cunoscută potrivit documentelor comerciale, financiare sau contabile, după caz, la momentul declarării; d) în cazul operațiunilor de import, valoarea bunurilor declarate este valoarea înscrisă în factura externă

Q6: Care sunt situatiile in care se aplica exceptarea coletelor sub 31.5 kg (colete postale)? Coletele cu greutati sub 31.5kg sunt considerate colete postale daca sunt transportate cu mijloace de transport apartinand unei companii ce detine autorizatie ANCOM.

Q7: Coletele postale daca contin BRFR se declara in e_transport pentru valori >10000 lei? Coletele cu o greutate sub 31.5 kg si cu valori mai mari de 10000 lei se declara in sistemul e_transport.

Q8: De ce nu poate DHL sa ofere numerele de masina cu 3 zile inainte de inceperea transportului?

Complexitatea transporturilor efectuate prin DHL nu ne permite sa cunoastem cu mult timp inainte numarul unui mijloc de transport. In transferurile domestice sunt folosite prin rotatie, multiple masini, si identificare unui numar se poate face numai prin verificare individuala a numarului de masina. Pe parcursului ciclului de viata al unui transport, acesta poate fi transferat in multiple masini (1-4).

Q9: Exceptia pt codul UIT pt coletele de pana la 31.5 kg, se acorda indiferent de nr de colete/expediere? Exceptia nu se acorda daca coletele circula impreuna pe acelasi mijloc de transport, daca cumulat mai multe colete depasesc limita de kg si fac parte din aceasi partida comerciala/tranzactie.

Q10 : De ce se transmite un numar de masina si se prezinta la preluare o alta ? Aplicatia DHL eTransport HUB asigura actualizarea automata a numerelor mijloacelor de transport. Va rugam sa va asigurati ca declararea marfurilor se va efectua conform recomandarilor DHL.

Q11: Cum poate fi oprita din livrare , in Romania , o partida de marfa sosita la import , dupa procesarea in vama, daca destinatarul nu a furnizat codul UIT ? Pentru a preveni situatiile in care codul UIT emis expira din cauza intarzierilor in procesul de vamuire, va rugam sa utilizati aplicatia eTransport HUB. Sistemul permite generarea codului numai dupa obtinerea liberului de vama.

Q12: Credeți că aplicația la care lucrează colegii dvs. va fi conectata la tracing online și ne vor veni notificări atunci când bunurile urmeaza sa intre în tara? Sistemul permite trimiterea notificarilor.

Q13: Pentru cât timp suntem obligați să păstrăm evidența codurilor UIT? Există specificații privind modul în care trebuie păstrate aceste coduri (de exemplu, format electronic, hârtie)? In timpul webinar ANAF din 29.05.2024, reprezentantul ANAF a precizat ca un cod UIT este valabil/disponibil 6 luni de la emitere. Din pacate nu am identificat aceasta informatie in materialul scris. Se poate adresa separat ANAF.

Q14: În cazul în care nu primim la timp numărul de înmatriculare al vehiculului pentru generarea codului UIT, a cui este responsabilitatea? Responsabilitatea generarii codului UIT este a contribuabilului. Codul UIT se poate genera, chiar daca nu exista un numar de masina real declarat. Aplicatia eTransport HUB vine cu o noutatea “Asociere UIT la AWB” si astfel orice transport asociat astfel, va fi actualizat in timp real.

Q15: Cum /Cand generam un cod UIT, dar el este in vama ? Il putem genera cand dam actele catre colegii dvs, sau a doua zi ? Dar daca nu se livreaza decat a 3 sau a 4 zi ?

Similar cu Q11.

Q16: Cand se actualizeaza masina care livreaza la noi ? Actualizarea numerelor de masina se face in mod automat in urmatoarele situatii:  Se foloseste aplicatia eTransport HUB sau  Se introduce in SPV la rubrica Notificare Interna Operatiune sau Documente de transport, numarul de awb  Se asociaza manual in eTransport HUB prin optiunea Asociere UIT la AWB.