Întrebări Frecvente eTransport

Q1:Ce bunuri se declară în sistemul e_transport?

În sistemul e_transport se declară bunurile transportate cu mașini cu o capacitate de peste 2.5t* și care îndeplinesc condițiile de mai jos:

a) Bunurile cu risc fiscal ridicat cu o greutate mai mare de 500 kg sau o valoare mai mare de 10000 lei (fara TVA)

b) Bunurile (altele decat BRFR) transportate rutier pe teritoriul național, indiferent de modalitatea de transport folosită până la sosirea în țara (aerian, maritim, feroviar) care îndeplinesc următoarele condiții:

  • au o greutate mai mare de 500 kg sau

  • au o greutate cuprinsă între 31.5-500 kg și o valoare mai mare de 10000 lei (fără TVA)

*Flota DHL include numai vehicule peste 2.5t


Q2:Cine trebuie să declare bunurile in sistemul etransport?

Pentru bunurile cu risc fiscal ridicat:

Dacă aveți o partidă de bunuri care include BRFR, si care îndeplinește condițiile de mai sus, cu loc de încărcare si/sau descărcare pe teritoriul României, aveți obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de BRFR și implicit a obținerii codului UIT.

Specific, trebuie sa obțineți cod UIT și să îl comunicați către DHL dacă:

  • importați BRFR și sunteți destinatarul din România înscris în declarația vamală de import

  • exportați BRFR și sunteți expeditorul din România înscris în declarația vamală de export

  • achiziționați intracomunitar BRFR și sunteți beneficiarul din România. In aceasta categorie se includ si bunurile primite ca parte a unor structuri de procesare, sau stocuri la dispoziția clientului.

  • efectuați tranzacții interne sau livrări intracomunitare de BRFR și sunteți furnizorul din România. In aceasta categorie se includ si bunurile trimise ca parte a unor structuri de * procesare, sau stocuri la dispoziția clientului

Pentru bunurile transportate rutier (altele decat BRFR)

  • destinatarul înscris în declarația vamală de import, în cazul importurilor;

  • beneficiarul din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri;

  • expeditorul înscris în declaraţia vamală de export în cazul exporturilor;

  • furnizorul din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;

    • depozitarul, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri;
  • prestatorului de servicii din România, în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;

  • beneficiarului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru al Uniunii Europene, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în România;

  • clientului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României, cât şi pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate iniţial;

  • furnizorului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile expediate din România, cât şi în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România


Q3: Cum se declară bunurile in SPV?

a) entitatea fiscală din RO (expeditor, destinatar final) va accesa SPV, dupa obtinerea accesului special din partea ANAF (cerificat digital+eliberare token pentru conectarea securizata in acest meniu ANAF). SPV este unic si confidential pentru fiecare entitate fiscala.

b) după obținerea accesului, se pot urma pasii din Ghidul e_transport publicat de ANAF

c) obtinerea codului UIT presupune completarea unui formular in care se vor declara elemente precum: tip operatiune, transportator, cod tarifar bunuri, cantitate, valoare etc (urmati descrierea din Ghid).


Q4: Este obligatoriu ca, codul UIT sa fie inscris pe documentul de transport?

Conform ultimelor modificari legislative publicate in MO 597/27.06.2024, la Art 9 punctul 2 se precizeaza:

“(2) Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente, documentele care însoțesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT. Codul UIT poate fi prezentat sub orice formă inteligibilă.”


Q5: Ce valoare se va declara in SPV in cazul in care factura este in valuta?

La declararea valorii se va tine cont de:

A) valoarea bunurilor transportate nu include TVA;

b) în cazul tranzacțiilor comerciale decontate în valută, conversia în lei se va face la cursul de schimb al Băncii Naționale a României valabil la data declarării transportului în Sistemul RO e-Transport;

c) în funcție de tipul tranzacției declarate în Sistemul RO e-Transport, valoarea bunurilor transportate va face referire la valoarea cunoscută potrivit documentelor comerciale, financiare sau contabile, după caz, la momentul declarării; d) în cazul operațiunilor de import, valoarea bunurilor declarate este valoarea înscrisă în factura externă


Q6: Care sunt situatiile in care se aplica exceptarea coletelor sub 31.5 kg (colete postale)?

Coletele cu greutati sub 31.5kg sunt considerate colete postale daca sunt transportate cu mijloace de transport apartinand unei companii ce detine autorizatie ANCOM.


Q7: Coletele postale daca contin BRFR se declara in e_transport pentru valori >10000 lei?

Coletele cu o greutate sub 31.5 kg si cu valori mai mari de 10000 lei se declara in sistemul e_transport.


Q8: De ce nu poate DHL sa ofere numerele de masina cu 3 zile inainte de inceperea transportului?

Complexitatea transporturilor efectuate prin DHL nu ne permite sa cunoastem cu mult timp inainte numarul unui mijloc de transport. In transferurile domestice sunt folosite prin rotatie, multiple masini, si identificare unui numar se poate face numai prin verificare individuala a numarului de masina. Pe parcursului ciclului de viata a unui shpmt, acesta poate fi transferat in multiple masini (1-4).


Q9: Exceptia pt codul UIT pt coletele de pana la 31.5 kg, se acorda indiferent de nr de colete/expediere?

Exceptia nu se acorda daca coletele circula impreuna pe acelasi mijloc de transport, daca cumulat mai multe colete depasesc limita de kg si fac parte din aceasi partida comerciala/tranzactie.


Q10 : De ce se transmite un numar de masina si se prezinta la preluare o alta ?

In clipa de fata se lucreza intr-un mod hibrid si anume, furnizam toate datele importante pentru generarea cod UIT, masinile de LHL, PU/DEL in varianta numar dummy. In acest moment facem eforturi considerabile pentru actualizarea in timp real a acestor informatii in SPV.


**Q11: Cum poate fi oprita din livrare , in Romania , o partida de marfa sosita la import , dupa procesarea in vama, daca destinatarul nu a furnizat codul UIT ? **

In clipa de fata inca nu exista un mecanism de interceptare al coletelor fara UIT. In viitor cand vom avea aplicatia functionala, incercam sa includem cp-ul Clearance Release ca si trigger pentru generarea mesajului catre client.


Q12: Credeți că aplicația la care lucrează colegii dvs. va fi conectata la tracing online și ne vor veni notificări atunci când bunurile urmeaza sa intre în tara?

Aplicatia va fi conectata la o tabela cu detalii pentru trimiteri cu origine si destinatie RO. Aceste trimiteri vor fi notificate in baza datelor manifestate.


Q13: Pentru cât timp suntem obligați să păstrăm evidența codurilor UIT? Există specificații privind modul în care trebuie păstrate aceste coduri (de exemplu, format electronic, hârtie)?

In timpul webinar ANAF din 29.05.2024, reprezentantul ANAF a precizat ca un cod UIT este valabil/disponibil 6 luni de la emitere. Din pacate nu am identificat aceasta informatie in materialul scris.

Se poate adresa separat ANAF.


Q14: În cazul în care nu primim la timp numărul de înmatriculare al vehiculului pentru generarea codului UIT, a cui este responsabilitatea?

Responsabilitatea generarii codului UIT este a contribuabilului. Codul UIT se poate genera, chiar daca nu exista un numar de masina real declarat. Numarul de masina se va actualiza manual (in clipa de fata), in viitor, in mod automat, de catre operatorul de transport. Codul UIT este important pentru controalele ulterioare efectuate de catre autoritati.


Q15: Cum /Cand generam un cod UIT, dar el este in vama ? Il putem genera cand dam actele catre colegii dvs, sau a doua zi ? Dar daca nu se livreaza decat a 3 sau a 4 zi ?

In prezent este dificil de estimat cand se poate genera codul UIT avand in vedere ca pot aparea intarzieri in procesul de vamuire, iar daca codul este generat, acesta poate expira.

In viitor, aplicatia va notifica clientii pe baza checkpointului Customs realease.


Q16: Cand face update DHL, ref cu nr de masina care livreaza la noi ?

In momentul de fata DHL lucreaza in modul manual si update-ul se face in masura posibilitatilor fizice. De asemenea, recomandam utilizarea pasilor din formularul autoreply la mesajul de la adresa e_transport.