Salt navigare

Întrebări Frecvente eTransport

Q1: Ce bunuri se declară în sistemul e-Transport?
În sistemul e-Transport se declară bunurile transportate cu mașini cu o capacitate de peste 2,5 t* și care îndeplinesc condițiile de mai jos:

a) Bunurile cu risc fiscal ridicat, cu o greutate mai mare de 500 kg sau o valoare mai mare de 10.000 lei (fără TVA);

b) Bunurile (altele decât BRFR) transportate rutier pe teritoriul național, indiferent de modalitatea de transport folosită până la sosirea în țară (aerian, maritim, feroviar), care îndeplinesc următoarele condiții:

  • au o greutate mai mare de 500 kg sau

  • au o greutate cuprinsă între 31,5-500 kg și o valoare mai mare de 10.000 lei (fără TVA).

*Flota DHL include numai vehicule peste 2,5 t.

Q2: Cine trebuie să declare bunurile în sistemul e-Transport?

a) Pentru bunurile cu risc fiscal ridicat: Dacă aveți o partidă de bunuri care include BRFR și care îndeplinește condițiile de mai sus, cu loc de încărcare și/sau descărcare pe teritoriul României, aveți obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de BRFR și implicit a obținerii codului UIT.

Trebuie să obțineți cod UIT și să îl comunicați către DHL dacă:

  • importați BRFR și sunteți destinatarul din România înscris în declarația vamală de import;

  • exportați BRFR și sunteți expeditorul din România înscris în declarația vamală de export;

  • achiziționați intracomunitar BRFR și sunteți beneficiarul din România. În această categorie se includ și bunurile primite ca parte a unor structuri de procesare sau stocuri la dispoziția clientului;

  • efectuați tranzacții interne sau livrări intracomunitare de BRFR și sunteți furnizorul din România. În această categorie se includ și bunurile trimise ca parte a unor structuri de procesare sau stocuri la dispoziția clientului.

b) Pentru bunurile transportate rutier (altele decât BRFR):

  • destinatarul înscris în declarația vamală de import, în cazul importurilor;

  • beneficiarul din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;

  • expeditorul înscris în declarația vamală de export, în cazul exporturilor;

  • furnizorul din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;

  • depozitarul, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit;

  • prestatorul de servicii din România, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer;

  • beneficiarul din România, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer;

  • clientul din România, în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului;

  • furnizorul din România, în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului.

Q3: Cum se declară bunurile în SPV?

a) Entitatea fiscală din RO (expeditor, destinatar final) va accesa SPV, după obținerea accesului special din partea ANAF (certificat digital + eliberare token pentru conectarea securizată în acest meniu ANAF). SPV este unic și confidențial pentru fiecare entitate fiscală.

b) După obținerea accesului, se pot urma pașii din Ghidul e-Transport publicat de ANAF.

c) Obținerea codului UIT presupune completarea unui formular în care se vor declara elemente precum: tip operațiune, transportator, cod tarifar bunuri, cantitate, valoare etc. (urmați descrierea din Ghid).

Q4: Este obligatoriu ca codul UIT să fie înscris pe documentul de transport?
Conform ultimelor modificări legislative publicate în MO 597/27.06.2024, la Art. 9, punctul 2, se precizează:

„(2) Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente, documentele care însoțesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport, împreună cu codul UIT. Codul UIT poate fi prezentat sub orice formă inteligibilă.”

Q5: Ce valoare se va declara in SPV in cazul in care factura este in valuta?
La declararea valorii se va tine cont de:

A) valoarea bunurilor transportate nu include TVA; b) în cazul tranzacțiilor comerciale decontate în valută, conversia în lei se va face la cursul de schimb al Băncii Naționale a României valabil la data declarării transportului în Sistemul RO e-Transport; c) în funcție de tipul tranzacției declarate în Sistemul RO e-Transport, valoarea bunurilor transportate va face referire la valoarea cunoscută potrivit documentelor comerciale, financiare sau contabile, după caz, la momentul declarării; d) în cazul operațiunilor de import, valoarea bunurilor declarate este valoarea înscrisă în factura externă

Q6: Care sunt situatiile in care se aplica exceptarea coletelor sub 31.5 kg (colete postale)?
Coletele cu greutati sub 31.5kg sunt considerate colete postale daca sunt transportate cu mijloace de transport apartinand unei companii ce detine autorizatie ANCOM.

Q7: Coletele postale daca contin BRFR se declara in e_transport pentru valori >10000 lei?
Coletele cu o greutate sub 31.5 kg si cu valori mai mari de 10000 lei se declara in sistemul e_transport.

Q8: De ce nu poate DHL sa ofere numerele de masina cu 3 zile inainte de inceperea transportului?

Complexitatea transporturilor efectuate prin DHL nu ne permite sa cunoastem cu mult timp inainte numarul unui mijloc de transport. In transferurile domestice sunt folosite prin rotatie, multiple masini, si identificare unui numar se poate face numai prin verificare individuala a numarului de masina. Pe parcursului ciclului de viata al unui transport, acesta poate fi transferat in multiple masini (1-4).

Q9: Exceptia pt codul UIT pt coletele de pana la 31.5 kg, se acorda indiferent de nr de colete/expediere?
Exceptia nu se acorda daca coletele circula impreuna pe acelasi mijloc de transport, daca cumulat mai multe colete depasesc limita de kg si fac parte din aceasi partida comerciala/tranzactie.

Q10 : De ce se transmite un numar de masina si se prezinta la preluare o alta ?
Aplicatia DHL eTransport HUB asigura actualizarea automata a numerelor mijloacelor de transport. Va rugam sa va asigurati ca declararea marfurilor se va efectua conform recomandarilor DHL.

Q11: Cum poate fi oprita din livrare , in Romania , o partida de marfa sosita la import , dupa procesarea in vama, daca destinatarul nu a furnizat codul UIT ?
Pentru a preveni situatiile in care codul UIT emis expira din cauza intarzierilor in procesul de vamuire, va rugam sa utilizati aplicatia eTransport HUB. Sistemul permite generarea codului numai dupa obtinerea liberului de vama.

Q12: Credeți că aplicația la care lucrează colegii dvs. va fi conectata la tracing online și ne vor veni notificări atunci când bunurile urmeaza sa intre în tara?
Sistemul permite trimiterea notificarilor.

Q13: Pentru cât timp suntem obligați să păstrăm evidența codurilor UIT? Există specificații privind modul în care trebuie păstrate aceste coduri (de exemplu, format electronic, hârtie)?
In timpul webinar ANAF din 29.05.2024, reprezentantul ANAF a precizat ca un cod UIT este valabil/disponibil 6 luni de la emitere. Din pacate nu am identificat aceasta informatie in materialul scris. Se poate adresa separat ANAF.

Q14: În cazul în care nu primim la timp numărul de înmatriculare al vehiculului pentru generarea codului UIT, a cui este responsabilitatea?
Responsabilitatea generarii codului UIT este a contribuabilului. Codul UIT se poate genera, chiar daca nu exista un numar de masina real declarat. Aplicatia eTransport HUB vine cu o noutatea “Asociere UIT la AWB” si astfel orice transport asociat astfel, va fi actualizat in timp real.

Q15: Cum /Cand generam un cod UIT, dar el este in vama ? Il putem genera cand dam actele catre colegii dvs, sau a doua zi ? Dar daca nu se livreaza decat a 3 sau a 4 zi ?

Similar cu Q11.

Q16: Cand se actualizeaza masina care livreaza la noi ?
Actualizarea numerelor de masina se face in mod automat in urmatoarele situatii:  Se foloseste aplicatia eTransport HUB sau  Se introduce in SPV la rubrica Notificare Interna Operatiune sau Documente de transport, numarul de awb  Se asociaza manual in eTransport HUB prin optiunea Asociere UIT la AWB.

Întrebări Webinar 27 Martie 2025

Q1: Ne puteti spune va rog de ce expira in 7 zile un cod UIT in cazul unui import? Termenul nu este de 15 zile? R: Conform ghidului RO e-Transport ANAF, termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri, începând cu data declarată pentru începerea transportului. Utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate al acestuia este interzisă.

Q2: Daca partenerul nostru este o societate din Belgia care are depozite in diferite tari, la tara partener vom trece Belgia exact cum este mentionat si pe factura, sau vom trece tara din care se expediaza coletul? R: In ANAF SPV se va completa partenerul comercial.

Q3: Ce faceti in situatia in care se depaseste termenul de 5 zile pentru o livrare intracomunitara? R: Declarantul bunurilor trebuie sa emita un nou cod UIT.

Q4:
a) Expeditiile cu valoarea peste 2000 EUR, dar cu greutatea totala reala pana in 31.5 KG nu necesita codul UIT. b) Expeditiile cu valoarea pana in 2000 EUR, dar cu greutatea totala reala intre 31.5 si 500 KG nu necesita codul UIT. c) Expeditiile cu valoarea peste 2000 EUR si cu greutatea totala reala intre 31.5 si 500 KG necesita codul UIT. R: a) Corect = Colet postal b) Corect = Nu sunt indeplinite conditiile referitoare la valoare c) Corect = sunt indeplinite conditiile de valoare si greutate

Q5: Datele necesare obtinerii codului UIT (datele marfii) se pot incarca de expeditorul marfii in cazul achitiilor intracomunitare? via un link? simillar cu link-ul in care trebuie sa confirme disponibilitatea marfii sa poata incarca si aceste date? R: Datele referitoare la bunuri se pot incarca automat in fisierul excel numai daca veti crea un flux pentru acest lucru. Aplicatia eTransport HUB nu are aceasta optiune.

Q6: Daca generam numarul UIT in alta aplicatie si nu stim inca numarul AWB cum se procedeaza pentru corelarea acestora?

R: In momentul in care aflati numarul de awb, se poate folosi formularul de asociere (nu necesita token): https://procesio.app/forms/0dca4f9a-3444-40d0-9207-32fcedd494f...

Q7: DHL trebuie sa actualizeze numerele auto pentru UIT generate. Suntem obligati sa intram si in platforma DHL pentru a mai declara inca o data transportul?

Asteptarea este ca DHL sa isi ia informatiile din sistemul ANAF (UIT si AWB), pentru a actualiza numerele auto, nu sa lucram noi de 2 ori. R: Nu este necesar sa declarati inca o data. Pentru ca DHL sa poata actualiza numarul auto, este necesar ca dvs. sa adaugati numarul de awb in declaratia initiala, la referinta interna operatiune sau document de transport.

Q8: Cum se procedeaza in cazul in care DHL colecteaza coletul de la furnizorul din UE si livreaza direct la clientul final. Factura de achizitie este sub limita, factura catre client va fi peste limita valorica.

R: DHL nu stocheaza informatii referitoare la valoarea coletelor. Obligatia de declarare este a beneficiariului bunurilor in functie de criteriile de declarare stabilite prin lege.

Q9: Am primit notificare de la DHL pentru colet de 3,4 kg valoare 5000 eur . Prin urmare nu necesita UIT. Aplicatia trimite notificari pentru toate coletele?

R: Notificarile DHL sunt trimise catre persoane fizice si juridice, la momentul emiterii documentului de transport. Scopul notificarii este de a veni in sprijinul clientilor nostri care nu detin o informatie referitoare la transport si pentru a le da ocazia de a fi in conformitate de legea. Notificarile noastre mentioneaza faptul ca persoanele fizice sunt execptate de la declarare si ofera si optiunea de dezabonare de la primirea mesajelor.

Q10: Daca eu generez un COD UIT in aplicatia mea, iar dvs modificati nr auto, se actualizeaza datele auto si in SPV nostru sau aplicatie? R: DHL actualizeaza toate codurile UIT din SPV pentru care identifica un numar valid de awb completat la una dintre rubricile Notificare Interna Operatiune sau Document de transport.

Q11: Este obligatoriu sa asociem AWB-ul cu UIT-ul generat prin soft propriu, pe site-ul dvs? Noi deja mentionam nr. AWB in sectiunea "Document no" in softul nostru.

R: Daca numarul de awb este mentionat in rubrica Document de transport sau Notificare Interna Operatiune, nu este necesar sa faceti asocierea prin formular.

Q12: Cum procedam in cazul bunurilor pe care DHL le preia din spatiul intracomunitar, ca transport intracomunitar, insa bunurile sunt de import? R: DHL poate transporta bunuri de import (vamuite in comunitate) preluate din spatiul comunitar. Acestea se vor declara ca achizitie intracomunitara.

Q13: Exista situatii in care este necesar sa emitem 2 AWB-uri, pentru persoane de contact diferite, dar cu aceeasi adresa de livrare. Un AWB depaseste valoarea si greutatea ( necesita UIT) iar al 2-lea nu necesita. Generam UIT pentru ambele AWB-uri?

R: Se va genera un singur cod UIT daca Expeditorul si destinatarul sunt unici si daca marfurile circula impreuna. Declararea nu este conditionata de persoana de contact mentionata in awb.

Q15: Buna ziua, as dori sa ne oferiti informatii despre cum putem conecta aplicatiile noastre de generare UIT.

R: Ne puteti contacta la adresa de supportro_e_transport@dhl.com.

Q16: Daca avem mai multe awb-uri pentru un singur cod uit, merg asociate mai multe awb?

R: In aplicatie se va interoga un singur awb iar restul se pot adauga la rubrica Documente de transport.

Q17: Cum putem extinde lista casutelor postale unde se trimit notificarile privind AWB-urile? R: Ne puteti contacta la adresa de supportro_e_transport@dhl.com.